Starta en barnbutik

Att överleva som liten butik är ibland svårt. Det är i många städer tuff konkurrens och det gäller att ha en bra plan för att lyckas. Kanske har du funderat på något eget länge och kanske du sitter där hemma och känner att det är just en barnbutik du skulle vilja öppna. Här kommer då några bra tips på vägen som vi tagit lärdom av.Om du vill starta en egen butik gäller det att du söker information, läser på hur man driver en butik på bästa sätt samt har en bra affärsidé som du tror på. Just segmentet barnkläder och barartiklar är idag ganska stort och det är ganska tuff konkurrens att lyckas, framförallt online. Men det behöver inte betyda att du inte ska lyckas. Vi hittade ett bra exempel i Trelleborgs allehanda där det är en artikel om två väninnor som startat en barnbutik i Trelleborg. De har sett att utbudet av en fysisk barnbutik i Trelleborg till stor del är obefintligt och därför har de valt att satsa, och de ångrar sig inte en dag.Här kommer några tips att ha med sig om du planerar att öppna en butik;

  • Kolla först konkurrensen i ditt område. Finns det andra barnbutiker och vad har de i så fall för utbud. Finns det ett segment där du har chans att lyckas? Kanske enda butiken som idag finns säljer barnvagnar och bilbarnstolar och du hade tänkt dig att fokusera på kläder? Finns det idag ett stort utbud kanske det inte är inom det segmentet du ska satsa.
  • Kolla om det finns behov efter de produkter du tänker sälja. Finns det många småbarnsföräldrar som efterfrågat en butik?
  • Kolla efter lämplig lokal. Gör då en bedömning om det är mycket folk som passerar där, så det är enkelt för kunderna att hitta dig. Satsa på en lokal där det är många människor som passerar, framförallt de barnfamiljer du försöker nå ut till.
  •  Se till att få ut information till alla om att du ska starta och hur de hittar dig. Sprid det bland vänner, sätt ut annons i tidningen, sprid det på sociala medier. Även om du har en butik med bra produkter gäller det att alla hittar dig, annars får du inget sälja.
  • Se till att du har ett bra och riktigt kassasystem redan när du öppnar. Kunder idag väntar sig att kunna betala med kort direkt och idag är det även lag på att du har ett godkänt kassaregister.
  • När du väl öppnat, se till att få kundernas kontaktuppgifter, e-mail eller telefonnummer så du lätt kan få ut information om olika erbjudanden och kampanjer.
  • Fråga dina kunder om ditt sortiment. Finns det allt de söker eller är det något som fattas som du borde ta in?

Känner du att du kan bocka av punkterna ovan och att allt känns rätt. Då finns det inga tvivel, då gäller bara hårt och roligt arbete framför dig med din nya butik.Viss fakta i texten är hämtad från starta-eget.se